Ile powinna przytyć przyszła mama? Odpowiada dietetyk Aleksandra Kulasiewicz

4

Temat dodatkowych kilogramów w ciąży jest chyba jednym z najczęściej poruszanych, dlatego przyszła mama dosyć często zadaje sobie pytanie „ile powinno się przytyć w ciąży ?”.

Chyba każda z nas doświadczyła takiej rozmowy i usłyszała standardowe pytanie, ile przytyłaś? Jedna uważa, że przytyła za dużo, inna, że za mało. A kolejna martwi się tym, że na początku ciąży straciła na wadze. Kobiety potrafią przez lata wspominać, ile kilogramów im przybyło. Nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ każda wizyta u lekarza przypomina nam o kontrolowaniu wagi. U każdej kobiety przyrost masy ciała będzie inny. Zależy, to od kilku czynników, a mianowicie:

  • wagi przed ciążą
  • wzrostu
  • wielkości dziecka

W ciąży nie można nie przytyć! Dodatkowe kilogramy związane są z rozwojem dziecka, łącznie jest to około 10-12 kg, na które składają się:

  • samo dziecko 3-4 kg
  • macica 1 kg
  • łożysko 0,5-1 kg
  • płyn owodniowy 1-2 kg
  • piersi: do 2kg
  • krew i inne płyny ustrojowe 3 kg

Jak widać sam rozwój ciąży nie sprzyja ogromnej nadwadze. To ZACHCIANKI najczęściej powodują duży przyrost wagi, który niestety nie znika po urodzeniu dziecka.

A jak wygląda przyrost wagi w poszczególnych trymestrach?

  • W pierwszym trymestrze przyrost wagi jest najmniejszy i powinno to być około 2 kg. Często kobiety chudną na początku ciąży przez mdłości lub wymioty. Nie trzeba się tym martwić, ponieważ potrzeby dziecka są na tyle małe, że niczego mu nie zabraknie.
  • W drugim trymestrze potrzeby dziecka rosną i przekłada się to również na wagę. Zakłada się, że optymalne przybieranie na wadze to 0,5 kg tygodniowo.
  • W trzecim trymestrze wygląda, to podobnie. Chociaż najczęściej kobiety tyją na początku ostatniego trymestru, a pod koniec ciąży waga już się nie zmienia.

Oczywiście są to tylko ogólne wytyczne. Każda ciążą jest inna i tylko dzięki regularnym wizytom u lekarza możemy mieć pewność, że wszystko jest w porządku. Jeżeli kobieta zauważa nagłe przyrosty masy ciała lub opuchnięcie, to jak najszybciej powinna skontaktować się z lekarzem.

Należy również pamiętać, że niedożywienie (czyli niedobory niezbędnych substancji odżywczych w organizmie) można zaobserwować również u kobiet mających prawidłową masę ciała. Dlatego tak ważna jest odpowiednio zbilansowana dieta. Ważniejsza jest jakość jedzenia, a nie jego ilość.

*Artykuł przygotowała dla Was Aleksandra Kulasiewicz autorka bloga Mama-dietetyk.blogspot.com, która jest dietetyczką oraz mamą dwóch pięknych dziewczynek.

=============================

Jeżeli spodobał Ci się ten post, udostępnij go w swoich kanałach social media. Wystarczy, że klikniesz któryś w poniższych ikonek.

=============================

Jeśli chcesz być z nami w ciągłym kontakcie, zachęcam do:

→ Polub nasz profil na Facebooku lub profil na Bloglovin. Dzięki temu będziesz na bieżąco z nowościami na blogu.

→ Śledź nas na Instagramie. Znajdziesz tu sporo zdjęć z codziennego życia, których zazwyczaj nie publikuję na blogu

Share.

About Author

Mama trzyletniego Aleksandra, zakochana w macierzyństwie, modzie i swojej pracy :)

  • Ja w ciąży przytyłam ponad 20 kg, ale u mnie było to pewnie związane i z tym, że na wiadomość o ciąży oczywiście rzuciłam palenie 😉

    • Kamila

      Haha, no właśnie i ciąża i palenie zrobiły swoje. Ja nie rzuciłam palenia, a niewiele brakuje mi do 20 kg! Prawda jest taka, że w tej ciąży nie załowałam sobie niczego i sportów też mniej uprawiałam.

  • Ja obecnie końcówka 33 tygodnia i nadal 6kg na minusie. U mnie na stan wagi wpłynęły stresy jakie mnie spotkały. Swoją drogą nie ulegam zachciankom, bo po prostu ich nie mam. Staram się jeść zdrowo choć nie udaje mi się tego robić regularnie.

  • U mnie zarówno w pierwszej jak i drugiej ciąży przybyło mi po około 12 kg, dlatego szybko udało mi się wrócić do wcześniejszej wagi 🙂 Ale mimo, że waga podobna do tej sprzed ciąży, to ciało już inne… nie tak jędrne, dlatego teraz pracuję nad tym od dłuższego czasu, bo marzą mi się szorty podczas wakacji i nogi bez cellulitu 😛