Ile powinna przytyć przyszła mama? Odpowiada dietetyk Aleksandra Kulasiewicz

4
Rate this post

Temat dodatkowych kilogramów w ciąży jest chyba jednym z najczęściej poruszanych, dlatego przyszła mama dosyć często zadaje sobie pytanie „ile powinno się przytyć w ciąży ?”.

Chyba każda z nas doświadczyła takiej rozmowy i usłyszała standardowe pytanie, ile przytyłaś? Jedna uważa, że przytyła za dużo, inna, że za mało. A kolejna martwi się tym, że na początku ciąży straciła na wadze. Kobiety potrafią przez lata wspominać, ile kilogramów im przybyło. Nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ każda wizyta u lekarza przypomina nam o kontrolowaniu wagi. U każdej kobiety przyrost masy ciała będzie inny. Zależy, to od kilku czynników, a mianowicie:

  • wagi przed ciążą
  • wzrostu
  • wielkości dziecka

W ciąży nie można nie przytyć! Dodatkowe kilogramy związane są z rozwojem dziecka, łącznie jest to około 10-12 kg, na które składają się:

  • samo dziecko 3-4 kg
  • macica 1 kg
  • łożysko 0,5-1 kg
  • płyn owodniowy 1-2 kg
  • piersi: do 2kg
  • krew i inne płyny ustrojowe 3 kg

Jak widać sam rozwój ciąży nie sprzyja ogromnej nadwadze. To ZACHCIANKI najczęściej powodują duży przyrost wagi, który niestety nie znika po urodzeniu dziecka.

A jak wygląda przyrost wagi w poszczególnych trymestrach?

  • W pierwszym trymestrze przyrost wagi jest najmniejszy i powinno to być około 2 kg. Często kobiety chudną na początku ciąży przez mdłości lub wymioty. Nie trzeba się tym martwić, ponieważ potrzeby dziecka są na tyle małe, że niczego mu nie zabraknie.
  • W drugim trymestrze potrzeby dziecka rosną i przekłada się to również na wagę. Zakłada się, że optymalne przybieranie na wadze to 0,5 kg tygodniowo.
  • W trzecim trymestrze wygląda, to podobnie. Chociaż najczęściej kobiety tyją na początku ostatniego trymestru, a pod koniec ciąży waga już się nie zmienia.

Oczywiście są to tylko ogólne wytyczne. Każda ciążą jest inna i tylko dzięki regularnym wizytom u lekarza możemy mieć pewność, że wszystko jest w porządku. Jeżeli kobieta zauważa nagłe przyrosty masy ciała lub opuchnięcie, to jak najszybciej powinna skontaktować się z lekarzem.

Należy również pamiętać, że niedożywienie (czyli niedobory niezbędnych substancji odżywczych w organizmie) można zaobserwować również u kobiet mających prawidłową masę ciała. Dlatego tak ważna jest odpowiednio zbilansowana dieta. Ważniejsza jest jakość jedzenia, a nie jego ilość.

*Artykuł przygotowała dla Was Aleksandra Kulasiewicz autorka bloga Mama-dietetyk.blogspot.com, która jest dietetyczką oraz mamą dwóch pięknych dziewczynek.

=============================

Jeżeli spodobał Ci się ten post, udostępnij go w swoich kanałach social media. Wystarczy, że klikniesz któryś w poniższych ikonek.

=============================

Jeśli chcesz być z nami w ciągłym kontakcie, zachęcam do:

→ Polub nasz profil na Facebooku lub profil na Bloglovin. Dzięki temu będziesz na bieżąco z nowościami na blogu.

→ Śledź nas na Instagramie. Znajdziesz tu sporo zdjęć z codziennego życia, których zazwyczaj nie publikuję na blogu

Share.

About Author

Mama dwuletniego Stefka i sześcioletniego Aleksandra, zakochana w macierzyństwie, modzie i swojej pracy :)