Czy przyszła mama powinna jeść za dwoje? Odpowiada dietetyk Aleksandra Kulasiewicz

3

Ciąża to bardzo wyjątkowy stan. To już wtedy kobieta staje się mamą i zaczyna być odpowiedzialna za drugą osobę. Przez 9 miesięcy odbywa kilkanaście wizyt u lekarza, wykonuje zlecone badania, dba o swoją skórę. A ile kobiet pamięta o zdrowym odżywianiu?

Czy myśląc o diecie ciężarnej, mamy na myśli tylko dodatkowe kalorie? Istotna jest ilość, ale najważniejsza jest jednak jakość pożywienia. To prawda, że zapotrzebowanie kobiety w ciąży wzrasta, ponieważ organizm potrzebuje więcej energii dla młodego lokatora. Niestety nie chodzi o dwukrotne zwiększenie kaloryczności. W pierwszym trymestrze wartość energetyczna się nie zmienia! A w drugim i trzecim trymestrze to 360 kcal i 475 kcal więcej.

CIĄŻA

KCAL

II trymestr

+ 360

III trymestr

+ 475

Laktacja 0-6 miesięcy

+ 505

Można powiedzieć, że kobieta w ciąży powinna jeść za dwoje, ale tylko ze względu na witaminy i minerały. A te najlepiej jest dostarczać z pożywieniem, a nie w postaci suplementów. Wiem, że ładnie to wygląda w teorii, czasem gorzej jest z praktyką. Rosnący brzuch sprawia, że nie widzimy zbyt dobrze dodatkowych kilogramów. A hormony, przyzwyczajenia, podejście do ciąży sprawiają, że łatwiej jest nam sięgnąć po kolejną kostkę tabliczkę czekolady, niż po selera naciowego ;).

Oczywiście nie dajmy się zwariować. Jeżeli przez większość czasu będziemy zdrowo się odżywiać, pamiętać o aktywności fizycznej, to drobne zachcianki nie zrobią nam krzywdy.

Należy zdawać sobie jednak sprawę z zagrożeń wynikających z dodatkowych kilogramów i z tego, że po porodzie zostanie zgromadzona tkanka tłuszczowa. Kobiety po porodzie często są w słabej kondycji psychicznej, może lepiej nie dokładać sobie kolejnych ‚zmartwień’?

A Co powinno znaleźć się w diecie ciężarnej?

1. Warzywa i owoce – do woli?

Warzywa i owoce są cennym źródłem witamin, składników mineralnych i błonnika. Te pierwsze możemy jeść praktycznie bez ograniczeń. Natomiast jeżeli chodzi o owoce, to tutaj powinny uważać szczególnie kobiety, które mają zbyt duży przyrost masy ciała w ciąży. Ponieważ owoce, szczególnie te słodkie są bardzo kaloryczne.

2. Produkty zbożowe

Bardzo ważne w diecie są szczególnie produkty pełnoziarniste. Zawierają dużo błonnika, który usprawnia procesy trawienia i zapobiega zaparciom (częsta dolegliwość w czasie ciąży), mają właściwości sycące (dzięki temu mniej jemy) oraz regulują poziom cholesterolu i glukozy we krwi. Dodatkowo dostarczają wielu cennych witamin i minerałów.

3. Produkty nabiałowe

Które dostarczają wapnia. Produkty fermentowane dostarczają ‚dobre bakterie’, które między innymi wspomagają układ odpornościowy kobiety w ciąży.

4. Mięso, jaja, ryby, nasiona strączkowe

Wszystkie te produkty są ważnym źródłem białka i żelaza, na które rośnie zapotrzebowanie w ciąży. Natomiast ryby dostarczają odpowiednią dawkę wielonienasyconych kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3, które odgrywają ważną rolę w rozwoju mózgu i siatkówki oka (dziecka).

5. Co z tłuszczami?

Należy wybierać oleje roślinne, unikać produktów zawierających tzw. izomery trans. Dlatego zaleca się używanie oleju kokosowego lub masła do smarowania pieczywa. Ważne jest wyeliminowanie tych najtańszych margaryn.

Gdzie znajdują się tzw. izomery trans kwasów tłuszczowych? Są w takich produktach, jak twarde margaryny, produkty typu fast-food, chipsy, wyroby cukiernicze, także ciasteczka, czekolady i batoniki. Dlaczego trzeba ich unikać? Nadmierne spożycie izomerów trans może zaburzyć rozwój płodu, a u kobiety zwiększyć oporność na insulinę, sprzyjając ujawnieniu się cukrzycy podczas ciąży.

20160901-adventures-1

Aleksandra Kulasiewicz autorka bloga Mama-dietetyk.blogspot.com jest mamą dwóch pięknych dziewczynek i dietetykiem.  Po urodzeniu starszej córki zaczęła bardziej interesować się żywieniem niemowląt oraz małych dzieci, a ponieważ brakowało jej zajęć związanych z zawodem, postanowiła założyć bloga. Chciała stworzyć miejsce, gdzie będzie mogła spełniać się jako dietetyk i tworzyć wirtualny pamiętnik żywienia swojego dziecka. Na swoim blogu dzieli się wiedzą dotyczącą żywienia kobiet w ciąży, matek karmiących oraz żywienia niemowląt i dzieci.

Share.

About Author

Mama trzyletniego Aleksandra, zakochana w macierzyństwie, modzie i swojej pracy :)

  • Tym zdjęciem ze spaghetti sprawiłaś, że chyba już wiem, co będzie dziś na obiad 😀 Mogłabym jeść spaghetti na okrągło 🙂

    • Haha, a wiesz, że ja i moja rodzina również? Takie proste i takie pyszne.

  • Martina

    oj też bym spaghetti przyjęła 😉 nawet chętniej niż mąż 😛 dziewczyny a jakąś specjalną dietę trzymałyście w ciąży, czy po prostu unikałyście tego, co nie wolno?? moja siostra odżywiała się głównie wg tego rozpisu pregna.com.pl/prawidlowa-dieta-w-ciazy i mówi że bardzo dobrze przeszła całą ciążę, nie miała nawet za dużych wahań nastroju.